Vad gör man när om olyckan skulle vara framme (helikopter instruktioner)?

Om man råkar ut för ett olycksfall eller blir akut sjuk på Smidö, och larmar räddningstjänsten via larmnumret 112, så händer det att larmoperatören väljer att skicka en ambulanshelikopter.

Under senaste åren har det hänt att helikoptern har haft svårt att veta var de ska landa (speciellt efter mörkrets inbrott), med fördröjningar till följd.

SOS Alarm och företaget Medicopter (som flyger för både Stockholms och Uppsala läns landsting) har gett oss följande instruktioner hur vi bör göra för att få en så snabb och effektiv helikopterlandning som möjligt:

  • OBS: Det finns ingen registrerad landningsplats för helikopter på Smidömedicopter
  • I första hand vill piloten landa så nära patienten som möjligt.
  • Om du bedömer att det inte går att landa i närheten där patienten finns, så försök om möjligt att ta patienten till en plats där helikoptern kan landa.
  • Det som krävs är en yta 20 x 20 meter som är jämn och (någorlunda) kortklippt. Det är bra om det inte finns träd eller kraftledningar alltför nära (helikoptern landar gärna snett nedåt)
  • Om ni inte känner till en bra yta, så är fotbollsplanen vid föreningslokalen eller ängen vid infarten (när den är klippt) bra alternativ.
  • För att leda piloten rätt är det bästa sättet att parkera en bil vid den tänkta landningsplatsen och sätta på 4-vägsblinkers (varningsblinkers). I mörker har piloten mörkerglasögon vilket gör att varningsblinkers syns långväga. Undvik att lägga ut lakan e.dyl på marken då dessa flyger upp och kan fastna i rotorbladen.
  • Om du vill påkalla pilotens uppmärksamhet genom att vinka e.dyl, så sluta inte bara för att du ser helikoptern. Det är inte alls säkert att piloten har sett dig, bara för att du ser helikoptern. Om du använder en ficklampa eller liknande, så undvik en lampa med LED-ljus, det syns inte i pilotens mörkerglasögon.
  • Meddela gärna SOS-operatören hur du tänker göra, så kan de meddela piloten hur du tänkt.

Tags:

← Frågor och svar